أتكلمنا قبل كثير عن طرق كثير تبدأ تكسب بيها عن طريق الانترنت 

لو مش بتحب تقرأ كثير ممكن تشوف الفيديو دا , تلخيص لحجات كثير



و قسمناها لحجات مرتبطه بمهارات شخصيه و حجات ممكن اى حد يعملها 



مبدأيا مهارات المرتبطه بالشخصيه و الحجات الى انت متعلمها زى الشغل الحر او الفرى لانسج 

و دا فى الوطن العربى ناس كثير شغاله عليه و رزقها الاساسى منه لدرجه ان فيه ناس سابت شغلها و اتفرغت للشغل دا بس 

و دا لان العائد منه كويس للى بيتشغل على نفسه كويس و عليه 



  • زى موقع UpWork 



و دا يعتبر اكبر موقع للعمل الحر على الانترنت , عباره عن ناس طالبه شغلانات معينه و انت بتقدم عليها بطريقتك و بتحاول تاخد الوظيفه دى ليك , فى ناس فى مصر على سبيل المثال بتعمل منها ارباح مهوله 

سوق مفتوح و محدش بيتحكم فيه و أنت ملك نفسك تماما 

بتعمل بروفايل و تحط بياناتك , غالبا من المشاكل الى هتقابلك فى الاول و انت بتقدم هوا عدم قبول مهارات بحجه ان السوق مش محتاجها او عندهم عدد ف احنا محتاجين نعمل حركه سحريه كدا نخلى البروفايل يعدى بيها تقدر تشوفها من هنا 

تقدر تبدأ فيها من ابسط حاجه و هيا شغل ال Data entry لحد الشغل الاحترافى ل البرمجه , الفوتوشوب , التصميمات , التسويق , عمل دعايا , تدور على حجات على النت , كل ما تتخيله تقدر تعرفه وتشتغل فيه عن طريقه 

موقع اب ورك قوى جدا للشغل و تقدر تشوفه من هنا 

الموقع التالى بعده و الى كويس جدا لو لسا بادىء هوا Fiverr تقدر تشوفه من هنا و دا شغال بالعكس انت الى بتعرض شغلك و الناس بتيجى تطلب منك نفس الشغل 

من الحجات الى تقدر تشتغل عليها بدون خبره هيا المدونات و الYouTube  

و دى حجات ثانيه تقدر تشتغل عليها 

  • التسويق بالعمولة

التسويق بالعمولة من أهم المجالات الموجودة حالياً للربح من الإنترنت. وهو باختصار أن تقوم بتسويق منتجات أو خدمات الغير مقابل عمولة محددة، وتحصل على عمولتك عند اتمام عملية البيع.
في الحقيقة ليس من الضروري أن تكون العمولة مقابل عملية بيع، فهناك الكثير من الشركات المتخصصة في التسويق بالعمولة تسمي شركات CPA، والتي تقدم عمولات مقابل الكثير من الخدمات التسويقية الصغيرة مثل تنزيل التطبيقات، أو التسجيل في المواقع، أو ادخال البيانات الشخصية..الخ.
في الحقيقة نظام التسويق بالعمولة اشتهر جداً في الآونة الآخيرة، وذلك لأنه يمثل حل عبقري وناجح للمعلن (صاحب المنتج) وللمسوق بالعمولة (أنت)، فمن خلاله يستطيع المعلن زيادة نسبة مبيعاته بشكل كبير نتيجة وجود عدد كبير من المسوقين الذين يعملون لصالحه، والمسوق أيضاً من خلال هذا النظام يستطيع تحقيق أرباح ممتازة من سلعة لم يقوم هو بامتلاكها، كما أن المسوق هنا لديه الفرصة لاختيار ما يريد من سلع أو خدمات للتسويق لها.
نتيجة مميزات التسويق بالعمولة، فقد قامت الكثير من الشركات في الآونة الأخيرة بفتح نظام لمشاركة الأرباح، وأيضاً هناك الكثير من الشركات المتخصصة في التسويق بالعمولة بشكل أساسي.
وهذه قائمة صغيرة بأهم الشركات الرائدة في مجال التسويق بالعمولة:
أيضاً مؤخراً بدأت فكرة التسويق بالعمولة بالانتشار في الوسط العربي، فهناك الكثير من المتاجر المشهور مثل جوميا  وسوق دوت كوم لديها نظام للتسويق بالعمولة، ويمكنك كعربي العمل والربح من خلالهم بصورة سهلة.
تقدر تشوف دا عن التسجيل فى جوميا و سوق 



  • التدوين وجوجل أدسنس

الربح من الإنترنت عن طريق التدوين، والمشاركة في شركة جوجل أدسنس، يعد واحد من أقدم وأشهر طرق الربح من الإنترنت على الاطلاق. الفكرة هنا بكل بساطة تقوم على اختيار أحد الموضوعات التي تثير اهتمامك وتمتلك معرفة كبيرة حولها، والبدء في نشر مقالات حول هذا الموضوع، ومن ثم المشاركة في برنامج جوجل أدسنس لمشاركة الأرباح.
  •  قم بالمشاركة في برنامج جوجل ادسنس لمشاركة الأرباح.


شركة جوجل ادسنس هي شركة تابعة لجوجل، من خلال الاشتراك بها سوف تقوم بوضع إعلانات بموقعك، وتتقاضي أنت ربح كلما ضغط أحد زوار موقعك على هذه الإعلانات أو حتى شاهدها فقط.
تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق